In al mijn workshops werk ik voornamelijk vanuit de Laban Movement Analyse (LMA).
De LMA is een stevige basis, het biedt me houvast en kaders waardoor ik de vrijheid ervaar te improviseren en in het moment te beslissen wat een workshop, acteur of danser nodig heeft.
De Hongaarse danskunstenaar Rudolf Laban (1879-1958, Europa), was de grootste theoreticus van de dans. Hij wordt gezien als de geestelijk vader van het Duitse dansexpressionisme, ofwel de ëAusdrucktranzí (uitdrukkings- of expressiedans). Hij zocht naar de wetten van de natuurlijke beweging van mensen, waarbij hij uitgaat van het aangeboren gevoel voor ritme. Beweging was volgens hem een expressie van het innerlijke. Bij Laban stond het gevoel en de emotie op de eerste plaats. Volgens Laban is dans/beweging samengesteld uit de elementen tijd, kracht, ruimte en bewegingsstroom.
Deze basis elementen zijn in elke vorm van kunst (voor mij theater en dans) eindeloos te combineren. Samen met het lichaamsgebruik vormen tijd, kracht, ruimte en bewegingsstroom een onuitputtelijke bron van waaruit steeds weer iets nieuws, iets magisch ontstaat.